Vi söker en driven inköpsanalytiker

Decimalen är ett snabbt växande företag som specialiserat sig på att utveckla och effektivisera den offentliga sektorns inköp. Vi erbjuder skräddarsydda tjänster och ett komplett system för inköp, kontroll och uppföljning till våra kunder över hela Sverige.

Beskrivning av tjänsten

Arbetet som analytiker innefattar att sammanställa och analysera våra kunders inköpsmönster på ett strukturerat och affärsmässigt sätt. Informationen ska ordnas logiskt och ligga till grund för analyser och slutsatser. Arbetet inkluderar kartläggning, analys och optimering av kundens inköpsförbrukning, inköpsmönster, priser och leverantörsavtal utifrån kundbehov och önskemål. Arbetet sker både manuellt och digitalt i Decimalens system.

I analysarbetet identifieras och synliggörs avvikelser som är knutna till priser, avtal och övriga mönster. Rekommendationer om volymallokeringar och kostnadseffektiva förändringsåtgärder lyfts fram. I rollen ingår även uppföljning av inköp, avtal, leverantörskvalificeringar, leverantörsrevisioner, inköpsstrategier och processer.

I analysrollen arbetar du självständigt, har stark initiativförmåga och driver ditt arbete framåt med målet att skapa genomarbetade underlag för analys- och optimeringsarbetet. Resultatet utgör Decimalens huvudsakliga leverans till kund, vilket innebär att vi har en ambition om högsta möjliga kvalitetsnivå.

Andra arbetsuppgifter som ingår i rollen är främst av administrativ art, såsom att sätta ihop olika typer av presentationsmaterial för både internt och externt bruk.

Bakgrund och egenskaper

Du bör ha relevant utbildning inom t.ex. inköp, ekonomi eller juridik, gärna kopplat till tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

Arbete inom analys kräver ett stort intresse av att jobba självständigt med siffror, kalkyler och olika typer av sammanställningar. Även ett strukturerat och logiskt tänkesätt med stark analysförmåga, där drivkraften är att nå fram till optimerade resultat och frigörande av kapital för Decimalens kunder. I den här rollen är egenskaper som noggrannhet och viljan att nå precision centrala. Även att vara lyhörd och serviceinriktad är viktigt samt att inneha god leveransförmåga och vara en slutförare. Mycket goda kunskaper att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska är ett krav.

I tjänsten behöver man ha mycket goda färdigheter i Officepaketet, främst Excel, samt en förmåga att kunna använda IT-verktyg och stödsystem inom statistik och inköp.

Tidigare erfarenhet av inköpsprocesser eller av lagen om offentlig upphandling är ett stort plus.

Välkommen med frågor till Anders Hemberg på mail anders@decimalen.se eller tfn 0702-34 70 33. Vi rekryterar löpande. Din ansökan skickar du till anders@decimalen.se.

Hemsida av Klevland